logo dfinance

Umowa zlecenia na czas określony a kredyt – Jak udowodnić stabilność dochodów?

uścisk dłoni nad umową

Pracując na podstawie umowy zlecenia, należy zdawać sobie sprawę, że banki i inne instytucje finansowe mogą traktować taką formę zatrudnienia jako mniej stabilną niż umowę o pracę. Zatem, jak uzyskać kredyt z umową zlecenia? Warto na początku zrozumieć różnice między poszczególnymi rodzajami umów cywilnoprawnych, takimi jak umowa zlecenie, umowa o dzieło czy kontrakt B2B, oraz jak wpływają one na ocenę naszej zdolności kredytowej.

Jak udokumentować dochody z umowy zlecenia?

Aby udowodnić stabilność dochodów przy umowie zleceniu, należy zgromadzić odpowiednie dokumenty potwierdzające zarobki. Do najważniejszych z nich należą m.in. oświadczenie o dochodach, PIT oraz wyciągi z konta bankowego.

Oświadczenie o dochodach

Powinno zawierać informacje na temat zarobków z ostatnich 6-12 miesięcy. Dokument dostępny dla mniejszych kwot, w których bank nie ma narzędzi zweryfikowania innych dokumentów dochodowych. Oświadczenie najczęściej dostępne jest dla kwot od 6 tys. zł do 40 tys. zł.

Deklaracja podatkowa PIT

Kolejny ważny dokument, który może pomóc w udowodnieniu stabilności dochodów. Zawiera ona informacje na temat uzyskanych przychodów oraz odprowadzonych podatków w danym roku podatkowym. Deklaracja podatkowa zapewnia o legalności dochodu.

Wyciągi z konta bankowego

Banki najczęściej proszą o dostarczenie wyciągów z ostatnich 3-6 miesięcy. Ich celem jest sprawdzenie regularności dochodu. Dodatkowo banki monitorują inne zobowiązania mogące mieć wpływ na zdolność kredytową tj. koszty utrzymania.

Umowy zlecenia

Przedstawienie umów zawartych z pracodawcami. Często jest to kilka terminowych umów, zawartych z różnymi firmami. Udowadniają one ciągłość zatrudnienia. Przy umowach zlecenia, ważne aby przerwa miedzy ich trwaniem nie była dłuższa niż 30 dni.

Potwierdzenia przelewów

Inaczej niż w przypadku wyciągu z konta, przedstawienie pojedynczych potwierdzeń przelewów. Najczęściej wymagane ostatnie 12 przelewów, co doskonale obrazuje utrzymanie ciągłości pracy na umowie zlecenia.

Czy można udowodnić stabilność dochodów bez historii zatrudnienia?

Osoby, które dopiero rozpoczynają pracę i chcą uzyskać kredyt z umową zlecenia, mogą mieć trudności z udowodnieniem stabilności dochodów ze względu na brak odpowiedniej historii zatrudnienia.

W takim przypadku warto rozważyć inne możliwości udokumentowania swojej sytuacji finansowej, takie jak:

  • przedstawienie oszczędności, np. salda konta lub lokat,
  • dokumentacja dodatkowych źródeł dochodów np. wynajem nieruchomości, cyklicznych umów o dzieło,
  • posiadanie poręczyciela– osoba trzecia pracująca na stabilniejszej umowie zwiększa szanse uzyskania kredytu.

Dla kredytodawcy liczy się nie tylko forma zatrudnienia, ale całokształt sytuacji finansowej. Nawet osoby na zleceniu mogą zostać ocenione jako wiarygodne, jeśli wykażą odpowiedzialne zarządzanie finansami.

Umowa zlecenia na czas określony a kredyt – Podsumowanie

Umowa zlecenia jest postrzegana jako mniej stabilna forma zatrudnienia. Jej terminowe wersje nie są dobrze oceniane przez bank. Jednak udowodnienie ciągłości pracy na umowie zlecenie, zdecydowanie zmienia obraz klienta w oczach kredytodawcy.

Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na pozytywną decyzję kredytową, skorzystaj ze wsparcia doradcy dFinance.pl. Dzięki indywidualnemu i nieszablonowemu podejściu, uzyskanie kredytu pomimo pracy na terminowej umowie zlecenia nie będzie problemem.

biuro@dfinance.pl +48 537 166 839

Zostaw Swój numer - oddzwonimy

biuro@dfinance.pl +48 537 166 839