Proces starania się o kredyt bankowy bywa czasem uciążliwy. Wybranie oferty najlepszego banku bądź pośrednika kredytowego, dostarczenie dokumentów odpowiadanie na liczne pytania dotyczące naszej sytuacji. Dodatkowo uciążliwym może być sam proces analizy wniosku kredytowego przez wyspecjalizowaną komórkę banku. Dział analizy dzwoni do klienta dopytując o to czy składał wniosek, o dochody. Pół biedy gdyby na tym się skończyło. W niektórych przypadkach analityk zajmujący się wnioskiem kredytowym zadzwoni do naszego pracodawcy. Jak wygląda weryfikacja pracodawcy przez bank?

Przy jakich kredytach bank dzwoni do pracodawcy

Każdy bank określa swoją politykę kredytową, co za tym idzie weryfikację poszczególnych kwot przyznawanych dla klientów. Co do ogółu można powiedzieć, że banki mają dwie ścieżki przyznawania kredytów.

Pierwsza to decyzja na poziomie placówki, czy automatyczna. Decyzja zapada od razu, nie ma telefonu do pracodawcy nie ma większych weryfikacji. Taka ścieżka przeznaczona jest dla klientów banku, sprawdzonych i wiarygodnych lub dla klientów obcych, ale na niższe kwoty np. do 40 tyś zł. Nie ma tu jednak reguły, każdy bank zupełnie inaczej określa dostępne kwoty. Wiele zależy także od punktacji klienta w BIK. Im jest lepsza tym mniejsze prawdopodobieństwo przesadnej weryfikacji klienta.

Druga ścieżka przyznania kredytu to decyzja podlegająca analizie kredytowej. Dokumenty zebrane przez pośrednika kredytowego bądź doradcę bankowego zostają przekazane do analityka banku. Taki człowiek szczegółowo przygląda się dokumentom. Dzwoni do klienta żeby potwierdzić wszystkie dane dochodowe i scoringowe (zamieszkanie, ilość osób na utrzymaniu, stan cywilny). Może także zadzwonić do pracodawcy aby być w pełni przekonanym co do prawdziwości zatrudnienia klienta. Klienci którzy podlegają procesowi analizy i telefonom do pracodawcy to zazwyczaj słabsi klienci w BIK-u oraz ci, starający się o wyższe kwoty.

Zgoda na wykonanie weryfikacji

Nie zawsze czytamy wnioski kredytowe podpisywane przy staraniu się o kredyt bankowy. W nich musi znaleźć się zgoda klienta na weryfikację pracodawcy. Brak wyrażenia takiej zgody niestety będzie skutkował odmową procedowania wniosku. Nawet w kredytach na oświadczenie, w których pracodawcy z założenia nie są sprawdzani będzie niezbędnym podpisanie takiej zgody.

Dlaczego bank wykonuje telefon do pracodawcy

Pomimo dostarczenia do banku wiarygodnych dokumentów potwierdzających dochód bank chce dzwonić do pracodawcy? Taka praktyka pozwala zmniejszyć skalę wyłudzeń kredytów. Nie zawsze wyciąg z historii rachunku klienta gdzie znajdują się przelewy od pracodawcy będzie wiarygodny. Czy zaświadczenie wystawione przez małą firmę. Banki co do zasady są bezpiecznymi instytucjami dlatego praktykują weryfikację telefoniczną pracodawcy. Jeśli w dalszym ciągu analityk będzie mieć wątpliwości może także poprosić o udokumentowanie odprowadzania składek do ZUS z ostatnich 3 lub 6 mieś.

Pracodawca nie potwierdza zatrudnienia

Co jednak w sytuacji, kiedy pracodawca nie potwierdza zatrudnienia klienta? Wiele dużych firm w Polsce przyjmuje politykę ochrony danych. Firma nie ma gwarancji że numer który do nich dzwoni jest na pewno numerem doradcy bankowego czy analityka. Dlatego też odmawia potwierdzenia dochodu klienta. W takich sytuacjach analityk może chcieć innego wiarygodnego potwierdzenia jak dokument z ZUS-u bądź w wyjątkowej sytuacji może wydać decyzję negatywną.

Potwierdzenie faktu wystawienia zaświadczenia o dochodzie

Kolejną grupą pracodawców są Ci, którzy nie potwierdzają zatrudnienia klienta, ale są w stanie potwierdzić wydanie zaświadczenia. Kiedy z pracodawcą kontaktuje się osoba z banku, następuje weryfikacja konkretnego dokumentu, np. zaświadczenia o numerze 146.03/2018 które rzeczywiście zostało wydane, daty wydania czy osoby wystawiającej druk. Nie ma tu pytań o dane klienta jego dochód. Taka polityka przyczynia się do ochrony danych osobowych pracowników, a nie wyklucza poprawnego zweryfikowania klienta przy kredytach bankowych.

Weryfikacja pracodawcy przez bank – terenowa weryfikacja

Szczególnym rodzajem weryfikacji pracownika a także jego dochodu jest weryfikacja terenowa pracowników banku. Z dostępnych nam informacji na dzień dzisiejszy taką weryfikację w niektórych przypadkach prowadzi Eurobank. Jednym z etapów weryfikacji tego banku może być (w większości jej nie ma) weryfikacja terenowa. Weryfikatorzy terenowi nie są też jakoś bardzo uciążliwymi pracownikami, ich  rolą jest zachowanie maksymalnej dyskrecji w przypadku odwiedzin miejsca pracy klienta. Taki zabieg pozwala zminimalizować ryzyko przyznawania kredytów, jeśli zdarzyłaby się tzw. firma słup sztucznie utworzona aby wyłudzać kredyty od razu taki proceder zostanie ukrócony. Osoby legalnie pracujące nie mają się czego obawiać.

Pytania zadawane podczas weryfikacji telefonicznej

Kiedy weryfikacja wniosku klienta trafi na etap weryfikacji dochodu także nie ma się czego obawiać. Bank dzwoni i pyta o najprostsze rzeczy takie jak

  • Forma pracy (czas pracy)
  • Dochód
  • Od kiedy pracownik jest zatrudniony
  • Stanowisko pracy

Oczywiście nie ma reguły. Nie zawsze zadawane są te same pytania. Należy brać pod uwagę, że dział analizy banku dziennie analizuje setki jak nie tysiące wniosków. Nie ma w tym procesie czasu na długie wnikliwe rozmowy z pracodawcami. Poza tym udzielanie tych informacji jest dobrą wolą pracodawcy, tym bardziej analitycy banku muszą być ludźmi o nienagannej kulturze osobistej.

Telefon do pracodawcy- wiarygodny i widoczny w Internecie

Niezwykle ważną rzeczą jest aby pracodawca i jego firma byli widoczni w wyszukiwaniu internetowym. Każdy może zadeklarować pracę w mniejszej firmie i podać numer szwagra aby ten udał pracodawcę. Aby uniknąć tak bezprawny proceder każdy bank będzie dzwonić pod numery telefonów do firm widoczne na wiarygodnych stronach. Przykładem takich stron są np.:

  • Panorama firm
  • Pkt
  • Zumi
  • Targeo
  • strona internetowa firmy

Jeśli numer telefonu nie będzie widoczny bank jest w stanie nawet odmówić przyznania kredytu dla klienta. Weryfikacja pracodawcy przez bank może nawet nie zostać przeprowadzona gdy brak jest do niego numeru kontaktowego.

 

Telefon najprostszą formą weryfikacji

Wyróżniliśmy formy weryfikacji klienta w procesie przyznania kredytu bankowego. Analiza dokumentów, telefon do pracodawcy czy weryfikacja terenowa. Zdecydowanie najprostszą formą pozostaje wykonanie jednego szybkiego telefonu do pracodawcy celem potwierdzenia danych dochodowych. Weryfikacja pracodawcy przez bank zależy jednak, jak już wspomnieliśmy od polityki kredytowej banku i przyznawanej kwoty.

Jeśli masz problem z uzyskaniem kredytu bankowego, właśnie przez Twojego pracodawcę czy analizę banku zgłoś się do polecanego doradcy kredytowego takiego jak dFinance.pl. Kompetentny doradca pomoże określić przyczynę odrzutu wniosku kredytowego i uzyska dla Ciebie tani kredyt w którym uniknie problemów z weryfikacją pracodawcy. Weryfikacja pracodawcy przez bank w przypadku współpracy z dobrymi pośrednikami kredytowymi zazwyczaj ograniczona jest do minimum bądź jej w ogóle nie ma.