Zapytania kredytowe, Pierwsza część wpisu dostępna pod LINKIEM
Maksymalna ilość zapytań kredytowych przy których bank udzieli kredytu
Nie ma jasnej odpowiedzi na tą kwestię, banki bardzo różnie podchodzą do zapytań kredytowych u konkurencji. Spora ich ilość daje do myślenia, ponieważ bank zaczyna zastanawiać się dlaczego inne instytucje odmówiły klientowi.
Banki również bardzo często zmieniają swoją politykę dotyczącą zapytań kredytowych. Artykuł powstaje w maju 2020 roku, jeśli czytasz to miesiąc, dwa miesiące później, pół roku lub rok obecna klasyfikacja pewnie nie będzie już aktualna.
Zadzwoń do naszych doradców, zapytaj jakie rozwiązanie znajdziemy w Twojej sytuacji, przy już zrobionych zapytaniach kredytowych.
Banki wrażliwe na zapytania kredytowe, akceptują jedno- dwa zapytania w ostatnich 3 miesiącach: Pekao SA, ING, Millenium, BNP Paribas
Instytucje które zaakceptują 2-3 zapytania patrząc na ostatnie trzy miesiące naszej historii, Getin Bank, Plus Bank, Pocztowy, Nest Bank
Banki w których każde zapytanie obniża klasę klienta, każde dodatkowe zapytanie spowoduje droższą ofertę to banki takie jak PKO BP, Alior, mBank, Idea Bank, TF Bank, SKOKi, Banki Spółdzielcze.
Przedstawiony podział nie jest oficjalnym stanowiskiem banków. Banki nie udostępniają takich informacji, nie mają prostego podziału. Klasyfikacja wynika z naszych doświadczeń przy procesowaniu kredytów oraz wieloletniej współpracy z większością banków.
Zapytania kredytowe a cena kredytu
Im więcej zapytań tym niższa punktacja nas jako klientów w BIK. Im niższa punktacja tym większe obawy banków do udzielenia nam kredytu. W związku z czym też droższy kredyt. Kiedy bank ma obawy przed udzieleniem nam kredytu zabezpieczy się dodatkowym ubezpieczeniem bądź wyższą prowizją. Banki także wtedy skracają okresy kredytowania.
Może się okazać że porównując dwie oferty, jedną bez zapytań drugą z kilkoma sztukami zapytań kredytowych będą one znacznie od siebie odbiegać. W pierwszym wariancie bank zaproponuje klientowi prowizję rzędu 2-3 % oraz oprocentowanie 5% na 120 mieś. W drugiej, obciążonej już kilkoma zapytaniami bank będzie ostrożniejszy, zaproponuje prowizję rzędu 12-14 %, oprocentowanie kredytu 7,99% oraz maksymalny okres 60 mieś. Droższe warunki kredytu przełożą się na dużo niższą kwotę jaka będzie możliwa do uruchomienia dla klienta.
Porównywanie ofert a zapytania kredytowe
U wielu klientów pojawia się zasadnicze pytanie: jak mam porównać oferty kredytów i wybrać najtańszy bez zapytań kredytowych? Każdorazowe generowanie zapytań kredytowych to tylko nadgorliwość pracowników banków bądź doradców kredytowych. Bez problemu da się zaproponować kilka ofert dla klienta bazując na jednym zapytaniu. Doradcy tacy jak dFinance.pl współpracujący z większością banków znają ich siatki cenowe przez co nie muszą generować kilku zapytań kredytowych na raz. Klient wybiera najlepszą opcję kredytu i dopiero wtedy bank wystosowuje zapytanie do BIK. Jeśli chodzisz po bankach porównujesz oferty sam, pamiętaj aby zawsze robić to bez oficjalnego zapytania. Unikaj podawania wrażliwych danych jak adres, nazwisko rodowe matki itd.
Czy warto usuwać zapytania
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Nie warto usuwać zapytań w bankach, w których w przyszłości chcielibyśmy wnioskować o kredyt. Banki mają w pamięci usuwane przez nas zapytania kredytowe. Jeśli widzą taki fakt w przeszłości będą bardziej podejrzliwe dla klienta. Skoro klient usuwał zapytanie kredytowe u nas, pewnie usuwał też u konkurencji.
Lepiej odczekać 2-3 miesiące od okresu w którym zrobiliśmy kilka zapytań bankowych. BIK z czasem i tak się poprawi, nie musimy robić tego sztucznie usuwając zapytania za pomocą pism do banków.
Częściej radzimy klientom usuwanie zapytań w instytucjach poza bankowych, powodują one dosyć szybką poprawę punktacji. Jeśli nie wiesz jak napisać druk usunięcia zapytań (zaprzestania przetwarzania informacji przez bank) kontaktuj się z naszym doradcą, pomożemy Ci.
Wpływ zapytań na ocenę klienta w BIK
Każde zapytanie powoduje osłabienie oceny klienta. Jedno zapytanie na pół roku jest dla BIKu normą, ale jeśli zapytań jest po 3-4 w każdym miesiącu punktacja klienta będzie niska, co skutkuje najprawdopodobniej odmowami w udzieleniu kredytów bankowych.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące zapytań kredytowych zapraszamy do kontaktu mailowego, telefonicznego bądź zostawienia kontaktu przez formularz.