logo dfinance

Prawa kredytobiorcy w procesie pozyskania kredytu bankowego

obowiązki banku wobec kredytobiorcy, prawa kredytobiorcy

Codzienne korzystanie z bankowości internetowej, posiadanie przez większość społeczeństwa produktów bankowych wymusza na nas kontakt z instytucjami bankowymi. Kontakt może zachodzić całkowicie online, załatwiając wszystkie sprawy przez bankowość internetową, bądź w tradycyjnym wymiarze odwiedzając placówkę naszego banku. W związku z takim stanem rzeczy, warto wiedzieć jakie posiadamy prawa, jako kredytobiorcy czy klienci banków. Jakie obowiązki ciążą na doradcy, którego spotykamy w banku a jakie obowiązki leżą po stronie samego banku. Wiedza pozwoli nam skutecznie egzekwować nasze prawa i z nich korzystać. Prawa kredytobiorcy to nie tylko zapiski w dokumentach bankowych, ale faktycznie nam należne uprawnienia z których warto korzystać!

Jakie masz prawa, których bank musi przestrzegać, jakie obowiązki ma bank wobec kredytobiorcy

Starając się o kredyt gotówkowy bez zabezpieczeń czy konsolidacyjny, niejednokrotnie możemy działać w pośpiechu. Bank ma obowiązek poinformować nas o wszystkich zasadach kredytu i jego kosztach. Nie mniej pomimo ogólnych informacji czasem możemy czegoś nie zrozumieć, nie doczytać co zauważamy dopiero po podpisaniu umowy kredytowej. Sam proces podpisania umowy kredytowej w bankach wygląda tak, że dostajemy kilkadziesiąt stron zapisanych drobnym druczkiem. Jak dokładnie przeczytać i zrozumieć będąc w placówce, widząc kolejnych klientów w kolejce i pośpiech doradcy?

Odstąpienie od bankowej umowy kredytowej do 14 dni

Dlatego też stworzone zostało bardzo dobre dla kredytobiorców narzędzie jakim jest możliwość odstąpienia od umowy kredytowej. W dowolnym terminie do 14 dni po podpisaniu umowy kredytowej każdy klient może z niej zrezygnować zwracając finansowanie do banku. Takie rozwiązanie nie powoduje obciążeń dla klienta, brak jest dodatkowych opłat. Po prostu bez kosztowo oddajemy ile pożyczyliśmy nie uwzględniając opłat prowizyjnych czy ubezpieczeniowych. Co więcej, klient nie ma obowiązku podawania przyczyny rezygnacji. Jest to jego autonomiczna decyzja w którą bank nie ingeruje.

Odstąpienie od umowy kredytu może być nieco problematyczne jeśli przeprowadzamy konsolidację naszych kredytów. Jeśli środki z kredytu zostaną rozksięgowane przez inne banki na poczet naszych zobowiązań może już być niemożliwym cofnąć te dyspozycje.

Dokument dotyczący opłat podstawą wybrania oferty

Każdy produkt bankowy, czy jest to rachunek ROR ( Rachunek Oszczędnościowo- Rozliczeniowy) kredyt gotówkowy, konsolidacyjny czy limit w rachunku musi posiadać dokument dotyczący opłat w obrębie danego produktu. Prosta rozpiska kosztów jakie ponosimy korzystając z proponowanego przez bank produktu. Znajomość tych informacji pomoże nam wybrać najtańszy kredyt czy właśnie ROR.

Każdy pracownik banku ma obowiązek wydania klientowi takiego dokumentu, zanim klient podpisze z bankiem umowę na któryś z wymienionych produktów.

Obowiązkiem banku jest bezwzględne przekazywanie rzetelnych informacji. Kredyt o jaki klient się stara zaważy na jego przyszłości, jego spłata to najbliższe 10 lat życia kredytobiorcy. Tym bardziej ważnym jest aby decyzje podejmowane przez kredytobiorców wynikały z konkretnych i rzetelnych informacji a nie obietnic pracownika banku.

Nie musisz od razu podpisywać umowy kredytu

Analizując prawa kredytobiorcy zauważyć możemy, że bank daje także możliwość spokojnego przemyślenia na ile proponowany przez niego kredyt nam odpowiada. W zależności od banków są różne okresy ważności wygenerowanej umowy do podpisania przez klienta. Uśredniając może być to okres od 7 do 14 dni. Tyle czasu możemy mieć pewność że umowa kredytowa wygenerowana przez bank będzie czekała na nasze podpisanie. Po tym czasie bank może anulować ofertę i niezbędnym będzie ponowny proces wnioskowania o jego przyznanie.

Kredyty hipoteczne rządzą się innymi prawami. Ich zakres reguluje ustawa o kredycie hipotecznym. Przykładowo nakłada ona na bank obowiązek podjęcia decyzji kredytowej w terminie nie dłuższym niż 21 dni od złożenia wniosku. Oznacza to, że bank nie ma możliwości dłuższego zwodzenia klienta, po terminie proszenia o dodatkowe dokumenty. Jest zobowiązany w takim najdłuższym czasie do podjęcia decyzji. Sztywne ramy czasowe ułatwiają kredytobiorcom dalsze planowanie.

Słowem podsumowania:

Poruszyliśmy tylko niektóre z obowiązków nakładanych na banki. Wymienione przez nas skupiły się na prawach kredytobiorców, ich możliwościach. Znajomość takich czynników, obowiązków banku czy doradcy bankowego z pewnością pomoże nam starając się o tani kredyt gotówkowy czy konsolidacyjny. Pozwoli uniknąć nam przykrych rozczarować naliczania się dodatkowych opłat za korzystanie z naszego konta bankowego. Prawa kredytobiorcy czyli wiedza jest zdecydowanie podstawą przy staraniu się o kredyty bankowe. Dlatego dobrze jest ją zgłębiać, bądź skorzystać z pomocy profesjonalistów jak firma dFinance.pl

biuro@dfinance.pl +48 537 166 839

Zostaw Swój numer - oddzwonimy

biuro@dfinance.pl +48 537 166 839